Asiakastuki – 17.10.2022

Sähkö- ja hybridiautoa lataavalla on paljon pistokkeita tarjolla. Mikä on riittävää ja mitä kannattaa hankkia kotiin?

Sähkö- ja hybridiautoa lataavalla on paljon pistokkeita tarjolla. Mikä on riittävää ja mitä kannattaa hankkia kotiin?

Ladattavat autot yleistyvät tasaista vauhtia, sillä teknologia on kehittynyt ensimmäisistä versioista, sekä erilaisia malleja on markkinoilla runsaasti. Vanhat lataajakonkarit tietävät varmasti, miten autoa kannattaa kotona ja tien päällä ladata, mutta vasta auton hankkinut voi hämmentyä tiedon runsauden vuoksi. Käydään siis läpi, millaisia vaihtoehtoja kotiin on tarjolla ja mitä tien päällä kannattaa käyttää!

 

Kotilataajalle riittää tavallinen töpseli, paitsi jos alla on täyssähköauto.

Tavallisen kotipistorasian, Schukon (suomalaisittain sukon) käyttäminen riittää useimmiten hybridiauton lataajalle. Maksimiteho lataukselle on 1.8–3.6 kW, joten pieni hybridiakusto latautuu helposti yön yli tyhjästäkin täyteen. Esimerkiksi Volkswagen Passat GTE:n akkukoko vaihtelee noin 10 kWh ja 13 kWh välillä mallista riippuen, joten akku täyttyy yön aikana, varsinkin jos sitä ei ole ajettu tyhjäksi asti.

Täyssähköautoilijalle pistorasian tuottama teho tuskin riittänee, varsinkaan tilanteessa jossa, ajoakussa ei ole virtaa jäljellä ollenkaan. Tyhjästä täyteen lataamiseen menee akusta riippuen jopa päiviä tavallisella pistorasialla. 

Pitkäaikaista käyttöä suunnittelevan kannattaa tarkistuttaa pistorasian kunto ja sulakkeet ammattilaisen toimesta, sillä pahimmassa tapauksessa huonokuntoinen pistorasia voi aiheuttaa oikosulun ja syttyä tuleen. Lämpötolppaa käyttäessä tulee kysyä taloyhtiön kanta asiaan – usein lämpötolpasta lataaminen on kielletty. Lisäksi sen käyttö on hankalaa, sillä tunneissa mitattava aikarajoitus ei lataa akkuun hirveästi virtaa.

 

Erillinen Type 2 -latausasema on sähköautoilijan ratkaisu kotilataukseen. Tien päällä vauhti ei kuitenkaan päätä huimaa…

Type 2 -tyyppinen latausasema kotilataajan paras kaveri. Markkinoilla on tarjolla useita eri vaihtoehtoja omaan autotalliin: yksivaiheista, kolmivaiheista, älykästä ja vähän vähemmän älykästä. Latausasemien tehot vaihtelevat 3.6–22 kW välillä, mutta enimmäistehon määrittää yleensä kodin sähköjärjestelmä. Tehokkaimpaan 22 kW lataustehoon pystyvästä asemasta ei ole iloa, jos sulaketaulusta kuuluu poksahdus laittaessa auton lataukseen. 

Oman auton virran vastaanottokyky tulee myös tarkistaa. Volvon lataushybridit lataavat vain 3.6 kW teholla, jolloin tehokas kotitalouspistorasia voi olla riittävä, kunhan pistoke on kunnossa ja tarkistettu. Jotkut sähköautot pystyvät vastaanottamaan tehokkaimpien kotilatausasemien tarjoamaa 22 kW:n maksimitehoa, mutta yleensä vaihtovirtalatauksen enimmäisteho autoille on 11 kW:n tienoilla.

Edellä mainitulla 11 kW teholla esimerkiksi BMW:n iX3 lataa 80 kWh kokoisen akkunsa reilussa seitsemässä tunnissa tyhjästä täyteen. Useimmiten autonvalmistajat suosittelevat lataamaan akun maksimissaan 80 prosenttiin päivittäisessä käytössä, jotta akun elinikä ja kunto säilyy mahdollisimman pitkään hyvänä. 

Vanhemmissa japanilaisissa autoissa saattaa olla Type 1 -liitin, mutta lähes kaikissa plug-ineissä ja sähköautoissa on uudemman standardin mukaista kakkosmallia.

Tien päällä Type 2 -asemat eivät ole kovin mielekkäitä käyttää – ainakaan matka-ajoa varten. Edellä mainittu 22 kW on maksimiteho vaihtovirtalataukselle, joten vartin jaloitteluhetken aikana virtaa ehtii tulla lisää muutaman tiukan kiihdytyksen verran. Tunnin kauppareissu tuottaa jo tulosta – varsinkin lataushybridillä huristelevalle, mutta matka-ajoon suositellaan tehokkaampia latausstoppeja.

 

Tuttu, turvallinen ja tehokas CCS lataa lähes jokaisen auton vauhdilla!

Combined Charging System, tutummin CCS on laajasti käyttöönotettu standardi sähköautojen pikalataukseen. Euroopassa on käytössä CCS:n Combo 2 -versio ja Yhdysvalloissa ja Kanadassa käytetään Combo 1 -versiota.

Tämänhetkiset CCS-latauksella varustetut asemat Suomessa pystyvät jopa 350 kW:n lataustehoon Ionity-latauspisteillä, mutta keskimäärin latauksen teho on 150–200 kW tienoilla. CCS-standardin teho Euroopassa on noussut sitä mukaa, kun autojen kyky vastaanottaa tehokkaampaa virtaa on kasvanut. 

Autoa pikaladatessa ”tankkausteho” ilmoitetaan nykyään jo useasti km/h -tyylillä. Ei tosin matkanopeutena, vaan monenko kilometrin edestä akkuun hurahtaa virtaa tunnissa. Audin ja Porschen sisarmallit E-tron GT ja Taycan voivat ladata ihannetilanteessa jopa 270 kW teholla, joten lyhyidenkin stoppien aikana virtaa tulee melko sutjakkaasti.

Myös plug-in hybrideitä voi pikaladata tapauskohtaisesti. Akustojen koot ovat kasvaneet ensimmäisistä malleista ja uusimmalla Mercedeksen C-sarjalaisella voi päästä jopa reippaat 100 kilometriä sähköllä. Samainen malli tarjoaa myös CCS-tuen lataukselle. 

 

Idän ihme, CHAdeMO ei ole saanut voimaa töpseliin länsimarkkinoilla.

Idässä käytettävä CHAdeMO on energiayhtiö TEPCO:n ja viiden japanilaisen autovalmistajan kehittämä pikalatausstandardi, joka on yleinen nimenomaan Japanissa valmistetuissa sähkö- ja plug-in hybridiautoissa. CHAdeMOn tämänhetkinen teoreettinen maksimiteho lataukselle on 400 kW. Tavallisesti kotimaan latureilla törmää maksimissaan 50 kW lataustehoon CHAdeMO:lla ladatessa.

Suomessa CHAdeMO-standarilla varustettuja sähkö- ja plug-in hybridiautoja ovat käytännössä Mitsubishin ja Nissanin valmistamat autot. Nissan Leafeista löytyy myös mallista riippuen Type 2 -liitäntä kotilatausta varten. CCS-standardi on kuitenkin yleistynyt uusimmissa Eurooppaan tuotavissa japanilais- ja kiinalaisvalmisteisissa autoissa.

CHAdeMOn seuraajaksi on suunniteltu ChaoJi-standardia, jonka suunniteltu maksimiteho olisi jopa 900 kW. Nähtäväksi jää, jääkö se vain idän markkinoiden ihmeteltäväksi, vai saapuuko uusi standardi haastamaan CCS:n.

 

Sähköauton lataus voi siis käydä kuin tanssi, mutta välillä käämit voivat kärähtää.

Erityisesti reissussa ajellessa akkua ei kannata ajaa tyhjäksi, jos on epävarma välietappien latureiden toiminnasta. Joitain yksittäistapauksia voi esiintyä, että pikalaturit eivät olekaan toiminnassa, jolloin virran pitäisi riittää joko korvaavalle pisteelle tai seuraavalle stopille.

Latausasemien ruuhkat ja tehorajoitteet saattavat myös pitkittää matkaa. Esimerkiksi Teslan v2 Superchargerit rajoittavat lataustehoa sen mukaan, kuinka paljon autoja on töpselin nokassa. Kovin minuuttiaikataululla ei erityisesti lomasesonkien aikaan kannata olla liikkeellä, jos koko muukin maakunta on tien päällä ­– nopeasti kehittyvästä latausinfrastuktuurista huolimatta töpselillä voi olla ruuhkaa, eikä jonotuksilta voi aina välttyä.

 

Jos sähköautoilu kiinnostaa, nyt on erinomainen aika vaihtaa!

Lataushybridi on turvallinen valinta sähköiseen kulkemiseen lyhyiden matkojen aikana, mutta jos sähköautoilu kiinnostaa ja autot täyttävät omat vaatimukset kulkemiseen, nyt on erinomainen aika vaihtaa autoa! Tutustu yli 200 sähköauton valikoimaamme tai lisää sähköä polttomoottorin kylkeen yli 500 plug-in hybridiauton valikoimastamme!