Artikkelit – 14.10.2022 Päivitetty – 12.10.2023

Talvirengaskausi on käsillä. Ovathan renkaasi ajokunnossa?

Talvirengaskausi on käsillä. Ovathan renkaasi ajokunnossa?

Hiljalleen lisääntyvä nastojen ropina on varma merkki lähestyvästä talvesta. Talvirenkaiden käyttövelvoite alkaa vasta marraskuussa, mutta kelin vaatiessa niitä saa käyttää jo nyt. Pohjoisessa maa on ollut jo jäässä ja valkeana ja laskettelukausikin on jo avattu, mutta talvi ei ole päässyt yllättämään autoilijaa.

Etelä-Suomessa on vielä pari viikkoa aikaa tarkastaa viime talven renkaiden kunto ja hankkia uudet ennen rengasrallia. Oulun seudulla jonot vaihtoon ovat jo pidentyneet viikonlopun yöpakkasten jälkeen.

Nastarenkaat vai kitkarenkaat? 

Ikuinen väittely siitä, kummat renkaat sopivat paremmin Suomen talveen jatkuu yhtä varmasti kuin talvikin tulee. Molemmilla on oma kannattajakuntansa, eikä varsinaista oikeaa vastausta kysymykseen ole olemassa, sillä renkaat kannattaa hankkia tilanteen ja omien vaatimusten mukaan.

Nastarenkaat loistavat talvirengastesteissä vuodesta toiseen. Pito jäällä ja lumella on erinomaista ja ääritilanteissa ohjautuvuus ja turvallisuus on huippuluokkaa. Erityisesti ääritilanteissa nastarengas voi olla ratkaisevana tekijänä, kun auton suuntana on joko tie tai oja. Jos tietää, että oman kotikunnan tiet ovat pääasiassa aina jäässä ja kelit tulevat olemaan haastavia, nastarengas on turvallinen valinta.

Kitkarenkaat eivät tule kaukana perässä. Viimeisimmissä testeissä ne ovat lähestulkoon samalla viivalla lumipidossa, ellei jopa parempia, eikä jäälläkään olla enää kaukana. Testien kaltaiset olosuhteet kannattaa myös ottaa huomioon. Harvoin on tilanteita, jolloin liikutaan sileällä jääpinnalla. Erityisesti etelämpänä tiet ovat monesti asvaltilla ja kuivia pitkälle talveen saakka, jolloin kitkarengas on myös tieverkostoa säästävä valinta.

Mukavuustekijöissä kitkarenkaat ovat lyömättömät. Nastojen ropina loistaa poissaolollaan ja rengas on pehmeä ja hiljainen. Niiden vierinvastuskin on nastattomuuden myötä huomattavasti matalampi, mikä näkyy pienempänä kulutuksena.

Sähköautoihin on saatavilla "omat" talvirenkaansa.

Sähköautojen välitön vääntö ja suuri teho asettavat renkaille kovat vaatimukset. Niille onkin kehitelty omia renkaita lähes yhtä pitkään kun autotkin ovat olleet markkinoilla. Talvirenkaiden valikoima on vielä suppeahko, mutta ne tunnistaa pääasiassa EV-merkinnästä renkaan mallin yhteydessä. Ne ovat usein vahvistettuja, jotta rengas kestää auton suuremman massan ja välittömän tehon. Monesti sähköautoihin suunnitellussa renkaassa on sisäpinnassa vaimennusmatto, jolla saadaan melua pienennettyä. Renkaat kun ovat lähes ainoa melun lähde sähköautolla ajaessa.

Tarkista, missä kunnossa renkaasi ovat ja suuntaa kaupoille tarvittaessa.

Talvirenkaissa tulee olla vähintään 3 mm kulutuspintaa pääurien kohdalla. Myös nastojen määrään tulee kiinnittää huomiota, sillä jos poikkeamat ovat liian suuria rengaskohtaisesti, tulee renkaat vaihtaa. Aiempien vuosien kaltaista rengaspulaa ei tällä hetkellä ole markkinoilla, mutta mallikohtaisia saatavuuseroja voi olla. Jos mielessäsi on jotkut tietyt renkaat jotka haluat, kannattaa ne hankkia turhia jahkailematta.

Nyt kun rengasasiat ovat kunnossa, vaihdonkaan aikana ei tule yllätyksiä.

Viime vaihtokerrasta on taas aikaa, joten tässä vielä lyhyt muistilista, kun lähdet hommiin!

  • Löysää renkaiden pultteja tai muttereita hieman, ennen kuin nostat auton ilmaan.
  • Varmista, mistä kohtaa autoasi saa nostaa. Älä ruttaa helmapeltejä!
  • Kiinnitä erityistä huomiota sähköautoa nostaessa. Jos et ole varma siitä mitä teet, vie auto ammattilaiselle renkaanvaihtoon.
  • Käytä tukevaa tunkkia ja varmista, että auto ei pääse tippumaan sen päältä nostaessa.
  • Kun auto on ylhäällä, avaa pultit kokonaan ja irroita vanne.
  • Puhdista pultit tai mutterit, sekä vanteen ja auton vastinpinta liasta.
  • Laita talvirengas tilalle ja kiristä melkein loppuun asti.
  • Kun kaikki renkaat on vaihdettu ja auto on laskettu, kiristä pultit oikeaan tiukkuuteen asti momenttiavaimella. Tarkista oikea momentti ohjekirjasta, jos ulkomuisti pettää!
  • Tarkista rengaspaineet. Väärät paineet lisäävät kulutusta ja renkaan kulutusta ja voivat olla vaaralliset ajossa.
  • Ja ei kun kohti tulevia talvikelejä! Muista jälkikiristys reilun 100 km ajon jälkeen.
  • Jos nastarenkaasi ovat uudet, ne vaativat noin 500 km sisäänajon, jonka aikana nastat asettuvat paikoilleen!

Renkaat voi vaihtaa kaikista helpoiten vaihtamalla auton!

Jos laiskuus iskee, tai ajatus auton vaihtamisesta on mielessä, renkaiden vaihto hoituu samalla, kun vaihdat auton. Tutustu yli 3 000 auton valikoimaamme ja löydä sinulle sopiva talviauto!